Sara-Kaba & 1932 års människoutställning på Djurgården

Affisch från 1932.

Affisch från 1932.

1932, ungefär ett år efter att en grupp senegaleser ”visats upp” på Djurgården i Stockholm hölls en ny människoutställning. Denna gång med en samling människor som sas komma ifrån Kyabé i nuvarande Tchad och tillhöra en stam vid namn Sara-Kaba.

Ur Aftonbladet, den 11 maj 1932.

Ur Aftonbladet, den 11 maj 1932.

Ur Svenska Dagbladet, den 11 maj 1932.

Ur Svenska Dagbladet, den 11 maj 1932.

Ur Svenska Dagbladet, den 5 maj 1932.

Ur Svenska Dagbladet, den 5 maj 1932.

Utmärkande var att kvinnorna använde träplattor för att tänja ut sina läppar. Det kan räknas som en slags piercing och är en tradition som återfinns bland vissa grupper i Afrika och Sydamerika.

Ur DN, den 22 maj 1932.

Ur DN, den 22 maj 1932.

Ur Falu Länstidningen, den 17 juli 1923.

Ur Falu Länstidningen, den 17 juli 1923.

Piercingarna gjorde att de kom att kallas ”läppn******a”, både i folkmun och i tidningarna. De marknadsfördes som en särskilt outvecklad stam – ett exempel på ”en ren, primitiv n***rkultur” – och påstods ha ”upptäckts” bara två decennier tidigare. Precis som senegaleserna året innan visades de upp på Dansut på Djurgården. Nätterna tillbringade de på ett lastfartyg i närheten. Förutom Sara-Kaba-stammen visades en grupp kortväxta upp som i pressen omskrevs som ”afrikanska dvärgar”.

Ur DN, den 24 maj 1932.

Sara-Kaba skapade stor uppståndelse i Sverige och tidningarna beskrev tillställningen som en ”n***rinvasion”. Artiklarna avslöjar viss fascination men framförallt en avsmak för afrikanerna.

Ur Trelleborgstidningen, den 13 maj 1932.

Ur Trelleborgstidningen, den 13 maj 1932.

Exempelvis kallade Trelleborgstidningen Sara-Kaba för ”avskyvärt vanställda svartingar” och ville se ett ”importförbud av vilda djur” som inkluderade ”färgade folkslag”.

Ur DN, den 14 maj 1932.

Ur DN, den 14 maj 1932.

Och som svar på att kolonialmakten Frankrike var i färd att förbjuda den sortens piercingar Sara-Kaba-gruppen gjorde skrev DN: ”Det är alltså hopp om att man för framtiden slipper se åtminstone detta slags n***r i Stockholm”.

Ur Aftonbladet, den 26 juli 1932.

I en Aftonbladet-artikel om ett par tyska paddlare som råkat gå i land mitt i Sara-Kaba-utställningen och blivit rädda skrev tidningen att ”läppn***rkolonien” börjat se ”ynklig och förkyld” ut. Detta trots ”halmhyddorna” och ”de palmer som de snälla arrangörerna utplanterat här och var på området för att n******a skola trivas riktigt bra”.

Ur Aftonbladet, den 22 juli.

Ur Aftonbladet, den 22 juli.

Enligt en notis från samma tidning daterad till den 22 juli 1932 ”uppträdde” Sara-Kaba månaden ut innan de skulle återvända hem. Europaturnén varade i två år.

Läs mer: ”Lilliputtar, strippor och exotiska stammar – En studie över mänskliga attraktioner på tivoli Gröna Lund under 1900-talet” av Bodil Hasselgren vid Uppsala universitet (2015), ”Folkets Gröna lund – på Kungl. Djurgården” av Andreas Theve, Mats Wickman & Ove Hahn (2003), Aftonbladet (11 maj, 14 maj & 22 juli 1932), Falu Länstidning (17 juli 1932), Svenska Dagbladet (5 maj & 11 maj 1932), Dagens Nyheter (14 maj, 22 maj & 24 maj 1932).